theatro h
Πολλές φορές στην ζωή του ποιητή κάτι τον γυροφέρνει που γίνεται κατανοητό από τον ίδιο όχι τόσο στην καθημερινή του ζωή αλλά στην λογοτεχνική του γραφή. Αυτή η μετατόπιση της συνείδησης είναι ο προάγγελος μιας εξελικτικής αυτογνωσίας.
Μπροστά στην αυτογνωσία είμαστε γυμνοί, τρωτοί δίχως τους τίτλους μας, τις ιδεολογίες, την μόρφωσή μας. Η αυτογνωσία όλα αυτά τα καταρρίπτει. Η ποιητική αυτογνωσία σε βάζει μπροστά σε ερωτήματα που πρέπει ν’ απαντήσεις.
Αν η ποίηση που γράφεις είναι εκ βαθέων αν τολμάς να δείξεις την ψυχή σου) ή αν είναι επιφανειακή συγκαταβατική με υποκριτική ματιά. Αν υπάρχει η θέληση για ενδοσκόπηση; (πράγμα που σημαίνει παρατήρηση του εαυτού) ή αν η ποίηση σου είναι μια στρατηγική ελιγμών;
Ένα παρακλάδι δημόσιων σχέσεων, μια η ματαιόδοξη αγωνία για συνεχή προσωπική προβολή; Που βρίσκεται εδώ η αλήθεια;

Ο μύθος του Πλάτωνα λέει να φανταστούμε κάποιους ανθρώπους που είναι ισόβια φυλακισμένοι και αλυσοδεμένοι σε μια σπηλιά. Δεν μπορούν να δουν προς την έξοδο παρά μόνο βλέπουν προς τα τοιχώματα της σπηλιάς. Πίσω τους καίει μια φωτιά. Ανάμεσα στους φυλακισμένους και στην φωτιά υπάρχει ένας διάδρομος που περνάνε άλλοι άνθρωποι και πράγματα. Οι μορφές τους κάνουν ένα παιχνίδι σκιών στον τοίχο και φαίνονται αλλόκοτες. Ο κόσμος που βλέπουν οι φυλακισμένοι είναι οι σκιές και πιστεύουν πως μόνο  αυτός είναι ο αληθινός. Αν βγει έξω από την σπηλιά κάποιος από αυτούς θα δει έναν κόσμο που δεν είχε φανταστεί ποτέ του. Αν επιστρέψει στη σπηλιά για να διηγηθεί στους φίλους του τι είδε αυτοί δεν θα τον αναγνωρίσουν γιατί θα τον βλέπουν σαν αλλόκοτη σκιά, ούτε θα τον πιστέψουν. Γι’ αυτούς δεν υπάρχει άλλος κόσμος από τον κόσμο των σκιών.

ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ.

Η ανθρωποφαγία του Κύκλωπα και η οικονομική ανάπτυξη του Κανένα
Στην Οδύσσεια του Ομήρου ο ανθρωποφάγος κύκλωπας Πολύφημος τρώει έναν – έναν τους συντρόφους του Οδυσσέα, καθώς τους έχει κλεισμένους στην σπηλιά του. Ο Πολυμήχανος Οδυσσέας βρίσκει διέξοδο τυφλώνοντας πρώτα τον κύκλωπα και φεύγει από την φρικιαστική σπηλιά με το όνομα «Κανένας».
Στην Οδύσσεια της παγκόσμιας πολιτικής σκηνής ο ανθρωποφάγος και πολυφημισμένος κύκλωπας είναι οι αγορές. Οι αγορές έχουν κλεισμένους τους λαούς και τους πολιτικούς ηγέτες στην δαιδαλώδη σπηλιά του καπιταλισμού τρώγοντας ένα – ένα τα κράτη, έναν έναν τους λαούς, έναν έναν τους ανθρώπους. Η μόνη διαφορά του συμβολισμού αυτού με την ιστορία του Ομηρικού Οδυσσέα είναι ότι σήμερα ο «Κανένας» δεν αποτελεί πρόσωπο αλλά μια αοριστία. Δηλαδή δεν φαίνεται να υπάρχει κανένας που να μπορεί να σώσει τους λαούς και τα κράτη από αυτήν την ανόσια ανθρωποφαγία της πολύφημης ελεύθερης αγοράς.

Στις μέρες μας υπάρχει μια υπόγεια και ύπουλη προσπάθεια προσβολής και απαξίωσης της Δημοκρατίας. Διάφορες οργανώσεις, «πολιτικά από-κόματα» και σκοτεινά πρόσωπα έχουν επιδοθεί σε μια λυσσαλέα πρακτική κατασυκοφάντησης των δημοκρατικών θεσμών και απόρριψης κάθε δημοκρατικής διαδικασίας. Φασιστικοί νεοσχηματισμοί και οργανώσεις απομονώνοντας επιλεκτικά αποτυχίες, δεινά και αγκυλώσεις της σημερινής δημοκρατίας, εκμεταλλευόμενοι το δικαιολογημένο αίσθημα οργής των πολιτών προσπαθούν εκ του πονηρού να ακυρώσουν και να καταστρέψουν κάθε τι ελεύθερο δημοκρατικό και συμμετοχικό.
Το ζήτημα είναι πως η δημοκρατία είναι το μόνο πολίτευμα που επιτρέπει την ελευθερία της γνώμης, ακόμα την λοιδωρία της και το χλευασμό της, που επιτρέπει την προσπάθεια που κάνουν κάποιοι να την καταργήσουν. Κανένα άλλο πολίτευμα δεν επιτρέπει την αμφισβήτησή του. Γι’ αυτό στο όνομα της δημοκρατίας πολλά ΜΜΕ επιτρέπουν φωνές και αλαλαγμούς  εναντίον της, αφιερώνοντας σελίδες σε εφημερίδες και χρόνο σε ραδιοτηλεοπτικά μέσα, σε κάθε τυχάρπαστο φασίστα.

(Ενεργοί ποιητές ή φαύλοι της γραφής;)
Στην σημερινή εποχή υπάρχει πληθώρα παρουσιάσεων ποιητικών βιβλίων. Οι Έλληνες και οι ελληνίδες γράφουν. Αυτό δεν είναι κακό. Ίσως πολλές φορές να είναι και ψυχοθεραπεία.

Όμως όσοι γράφουν ποιήματα δεν σημαίνει ότι είναι και ποιητές. Επίσης όσοι εκδίδουν βιβλία δεν σημαίνει ότι είναι και λογοτέχνες.

Όσον αφορά την ποίηση έχει χυθεί πολύ μελάνι για το ποιος μπορεί να χαρακτηριστεί ποιητής ή όχι. Πρόθεσή μου εδώ δεν είναι να θέσω τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ποιητή. Θα προσπαθήσω όμως να οριοθετήσω την προσωπική μου εκτίμηση για την ποιητική δράση σε σχέση με τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.

Να μιλήσω για την ευθύνη εκείνων των ποιητών, που θαυμάζουμε τα ποιήματά τους, τον τρόπο σκέψης τους, την ποιητική τους τέχνη.

«Από την τέχνη αντλείς χαρά»
Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζεις γνωρίζοντας τον Βασίλη Φλώρο είναι ότι διαθέτει εν αφθονία αυτό που λέμε θετική σκέψη. Πρόσχαρος και φιλικός, γίνεται γρήγορα οικείος σε όσους τον πλησιάζουν και τον συναναστρέφονται.
Έχοντας συμπληρώσει δέκα χρόνια από τότε που επέστρεψε στην Καλαμάτα, έχει ήδη προσθέσει στο ενεργητικό του νέες, άκρως ενδιαφέρουσες δραστηριότητες, που αντιπροσωπεύουν τις πολλαπλές εκδοχές του ταλέντου του.
Ηθοποιός, συγγραφέας, ποιητής, σκηνοθέτης, ο Βασίλης Φλώρος χωρίς να επαίρεται γι’ αυτές τις ιδιότητες, συνυπάρχει μαζί τους και εκφράζεται δημιουργικά μέσω αυτών, στοχεύοντας πάντα στη χαρά της δημιουργίας. Άλλωστε, όπως λέει και ο ίδιος χαρακτηριστικά, «απ’ ό,τι κάνω θέλω να αντλώ χαρά». Μ’ αυτόν το χαρούμενο άνθρωπο, λοιπόν, είχαμε τη συζήτηση που ακολουθεί. Το πλούσιο βιογραφικό του ήταν μία καλή αφετηρία για τα όσα είπαμε κι αξίζει να ενταχθεί σε τούτο τον πρόλογο.

Η παγκόσμια θεατρική σκηνή σε συνεργασία με τις αγορές, τα χρηματιστήρια, τους οίκους αξιολόγησης, τις πολυεθνικές και με άλλες συναφή χαμούρες-κανιβάλους εσχίστου είδους, ανεβάζουν το γνωστό θεατρικό έργο «Η σκύλα και η Χάρυβδη». Το έργο αυτό έχει γραφεί πριν αιώνες και παίζεται με ιδιαίτερη επιτυχία και σε καινούριες βέρσιον.
Στο έργο αυτό η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ είναι μια πόρνη που κάνει πεζοδρόμιο στην πιάτσα των αγορών και των ομολόγων. Εξόριστη από την χώρα της λογικής βιασμένη καθημερινά από νομοθέτες, δικαστές, πολιτικούς, στρατηγούς, ιεράρχες, υπουργούς, πρωθυπουργούς και από εκατομμύρια πολίτες.
Στο θέατρο της παγκόσμιας σκηνής το έργο αυτό θα παίζεται για πολλά χρόνια, χειμώνα καλοκαίρι και θα πάει περιοδεία σε όλη τη γη, έτσι ώστε κανένας κάτοικος αυτού του πλανήτη να μην μείνει παραπονούμενος. Οι κανίβαλοι- κυβερνώντες πιστεύουν πολύ σ’ αυτήν την παράσταση και θεωρούν χρέος τους να μεταφέρουν το «πολιτισμό» τους σε πόλεις και χωριά,όπου θα φορολογούνται και τα κεραμίδια, τα κοτέτσια, τα σκυλιά, το καβούκι της χελώνας και οι κλανιές των τράγων.

«Λευκές νύχτες είναι το φυσικό φαινόμενο εκείνο όπου ο ήλιος είναι ορατός (ο ήλιος του Μεσονυκτίου) επί 24 συνεχόμενες ωρες για μια ή περισσότερες ήμερες. Η διάρκεια του φαινομένου εξαρτάται από το γεωγραφικό πλάτος από το οποίο παρατηρούμε. Το αποκορύφωμά του είναι 6 μηνες λευκές νύχτες στους πόλους Το αντίθετο φαινόμενό είναι οι πολικές νύχτες»
«Λευκές νύχτες» ονομάστηκε και η ολονύχτια αγορά που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα για πρώτη φορά στο Ίλιον της Αθήνας. Έχει εφαρμοστεί και σε κάποιες άλλες ευρωπαϊκές πόλεις τα καταστήματα παραμένουν ανοιχτά όλο το Βράδυ έως τις πρωινές ώρες, για μία νύχτα ή περισσότερες.

(Η ποίηση στα χρόνια της κρίσης)
Θα αρχίσω με κάποια ερωτήματα:
Πώς μας φαίνεται το γεγονός σε εποχές κρίσης να μιλάμε για ποίηση;
Η οικονομική και κοινωνική κρίση επηρεάζει θετικά ή αρνητικά την τέχνη και ειδικότερα την ποίηση;
Όταν η κρίση είναι και κρίση αξιών, κρίση ήθους, πόσο μπορεί να επηρεάσει την τέχνη και την ποίηση;
Πόσο και πώς μπορεί η κρίση να επηρεάσει εμάς τους ίδιους σε σχέση με την τέχνη και την ποίηση;
Μπορεί η Τέχνη και η ποίηση να επηρεάσει την οικονομία ενός κράτους ή τους θεσμούς; Να επηρεάσει τις αγορές τα ομόλογα τις επενδύσεις;
Μπορεί η ποίηση να επηρεάσει τους πολιτικούς και προέδρους των κρατών;
Μπορεί ένα ποίημα να επηρεάσει τις αποφάσεις ενός δημοτικού συμβούλου, ενός Δημάρχου ενός Υπουργού;
Αν πρωθυπουργός της χώρας μας πριν από κάθε συνάντηση του με τους Ευρωπαίους ηγέτες διάβαζε Βάρναλη, Παλαμά, Αναγνωστάκη οι επιλογές και οι αποφάσεις του θα ήταν διαφορετικές;
Μπορεί όλα αυτά τα ερωτήματα να αποτελούσαν το αντικείμενο μια συζήτησης που θα ήθελε αρκετό χρόνο και ο καθένας μας θα μπορούσε να εκθέσει την δική του άποψη. Από την δική μου μεριά θα προσπαθήσω να δώσω μια σύντομη απάντηση στα ερωτήματα.

Το ελληνικό τηλεοπτικό πεδίο τα τελευταία χρόνια έχει βομβαρδιστεί με εκπομπές μαγειρικής κάθε είδους. Οι περισσότερες από μέτριες μέχρι και κάκιστες. Η τηλεοπτική οθόνη είτε από έλλειψη ιδεών, ή χρημάτων (λόγω φτηνού κόστους) κατακλείστηκε από συνταγές. Ποτέ άλλοτε στην τηλεόραση δεν είχαμε δει τέτοια κοιλιόδουλη κατρακύλα.

Ευφάνταστες γαστρονομικές παπαριές κάθε είδους που δεν ξεπερνάνε μόνο τα όρια του σερουαλισμού, αλλά μπαίνουν και στα χωράφια της ψυχιατρικής.

Βέβαια το είδος των εκπομπών είναι εύκολο και εύπεμπτο, για την τηλεοπτική βιομηχανία θεαμάτων. Ταιριάζει με το γενικότερο κλίμα τόσο του Ελληνικού όσο και του παγκόσμιου πεδίου. Η κριτική σκέψη η φιλοσοφική ενατένιση και ο πολιτικός στοχασμός υποχωρούν ως παρακμιακά είδη και δίνουν το σκήπτρο της εξουσίας σε ραπανάκια, μπρόκολα, βλήτα και ζαρζαβατικά κάθε είδους.

Το πιο δύσκολο (σε μια γραφή λογοτεχνικού περιεχομένου) είναι να γράφεις για τα γραφόμενα των άλλων.

Γιατί το να γράψεις για λογοτεχνικά κείμενα άλλων (και μάλιστα για ποίηση) έχει να κάνει με την προσωπική σου ματιά πάνω στα γεγονότα του κόσμου και πάνω στο γεγονός της γραφής.

Το λογοτεχνικό συναίσθημα και η ενεργειακή δόνηση που προκαλούν οι λέξεις και τα νοήματα διαφέρει για τον καθένα μας. Δυσκολεύτηκα πολύ να αποφασίσω με ποιόν τρόπο να γράψω για την ποίηση της Σοφίας Φίλντισης, μητέρα του συμμαθητή και παιδικού φίλου Δημήτρη Φίλντιση.

Ο πιο επικίνδυνος αντίπαλος του ηθοποιού: Το είδωλό του

Παλαιότερα στην Άγρια Δύση οι Ινδιάνοι αρνούνταν να φωτογραφηθούν για να μην τους κλέψει το φωτογραφημένο είδωλό τους την ψυχή τους. Σήμερα στην Αγριοσύνη του δυτικού πολιτισμού η αποτύπωση του ειδώλου στο εφήμερο της δημοσιότητας, δυστυχώς αποτελεί σημάδι ύπαρξης της ψυχής.

Το αποτυπωμένο είδωλό μας στο κόσμο των εικόνων τελικά κλέβει ή όχι την ψυχή μας;

Οι περισσότεροι που κάνουν την δουλειά του ηθοποιού αυτοπροσδιορίζονται συχνά από το είδωλό τους. Αποκτούν, μέσου αυτού, υπόσταση στο κοινωνικό «γίγνεσθαι» καθώς το είδωλό τους ευδοκιμεί στο πλανημένο «φαίνεσθαι». Η δουλειά του ηθοποιού είναι μια ειδική και δύσκολη δουλειά. Το βασικό εργαλείο αυτής της τέχνης είναι το σώμα, το πρόσωπο, ο λόγος. Ο Ηθοποιός δεν είναι ζωγράφος ή μουσικός ή εικαστικός ν΄ αποτυπώσει την τέχνη του στον καμβά ή στις νότες. Ο Ηθοποιός αποτυπώνει και ξεδιπλώνει την τέχνη του με τις εκφάσεις του σώματός του.

Έτσι το σώμα – εργαλείο μυθοποιείται.

Η μετεξέλιξη ενός πολιτιστικού οράματος σε ιστορικό μνημείο

Ακούγεται τουλάχιστον οξύμωρο ένα ΔΗΠΕΘΕ να ψάχνει για καλλιτεχνικό διευθυντή την ώρα που έχει αποφασιστεί από την κεντρική εξουσία, οι πολιτιστικές επιχειρήσεις των Δήμων να ψαλιδιστούν, να συγχωνευτούν ίσως και να αφανιστούν.

Γενικά η εξουσία δεν αγαπάει τον πολιτισμό. Η σημερινή κυβέρνηση δεν τον βλέπει με καλό μάτι. (Θα μου πεις τώρα ποιο είναι το μάτι το καλό της ... αυτό είναι μια άλλη κουβέντα).

Όταν έχουμε κακή διάθεση το πιο απλό είναι:

Να βάλουμε το σώμα μας σε μια δραστηριότητα.
Πλύσιμο, καθάρισμα και δουλειές στο σπίτι.
Περίπατος και σωματική άσκηση – τρέξιμο κλπ
Οποιαδήποτε άλλη άσκηση (π.χ. σκάψιμο, κήπος).
Γειώνουμε τον εαυτό μας με χειρωνακτική εργασία.
Βασικό εδώ είναι να είμαστε προσηλωμένοι σ’ αυτό που κάνουμε χωρίς να σκεφτόμαστε το πρόβλημά μας ή εκείνο που μας απασχολεί.
Κάνουμε κάτι που μας ευχαριστεί (να είναι βέβαια χρήσιμο για το σώμα μας και τον εαυτό μας).
Πάμε για μπάνιο – γυμναστήριο
Πηγαίνουμε σ’ ένα φίλο – φίλη που είναι ευχάριστος και ευδιάθετος
Μαθαίνουμε κάτι καινούριο
Διαβάζουμε ένα καλό βιβλίο, σινεμά, θέατρο – βγαίνουμε έξω (ακούω, βλέπω, μυρίζω, νιώθω, χαλαρώνω).

 

theatro

 

3

Η εξέλιξη της τέχνης

Η συγγραφή, η υποκριτική και η σκηνοθεσία κάτω από το πρίσμα της βιωματικής εμπειρίας, συντελούν σε αυτό το σκοπό.

1

Η μεταφυσική του θεάτρου

Το μυστήριο του θανάτου και της ζωής. Αυτό το μυστήριο γινόταν ως ένα βαθμό φανερό μέσα από ιεροτελεστικά δρώμενα, όπου ήταν και οι πρώτοι στενοί συγγενείς του θεάτρου.
2

Εμψύχωση βιωματικών ομάδων

Εμψυχωτής είναι κάποιος που εμψυχώνει οποιονδήποτε άνθρωπο ή ομάδα για να δράσει με περισσότερη επιτυχία σε κάτι, που δίνει θάρρος, ελπίδα και συμπόνια που παρακινεί και κατανοεί.
4

Άρθρα που έχουν δημοσιευθεί

Ετυμολογικά η λέξη ποίηση (όπως γνωρίζεται) προέρχεται από το ρήμα «ποιέω-ποιώ». Το «ποιώ» είναι η διπλή αδελφή όψη του ρήματος «πρήσσω- πράσσω- πράττω»..

6945768633
vasflo100@yahoo.gr

Επικοινωνία